Svenskarna och internet 2024 – digital närvaro är en förutsättning
Rapporten Svenskarna och internet 2024 visar att internet är en självklar del av svenskarnas vardag. 95 procent av den svenska befolkningen använder internet och 94 procent är aktiva på sociala medier. För företag är det inte längre ett val att vara digitalt närvarande, utan en förutsättning för att nå ut i det digitala bruset.
Digital närvaro handlar inte bara om att finnas online. Det handlar dessutom om att vara närvarande på rätt sätt. Idag är de digitala kanalerna ett självklart val för att skapa och upprätthålla relationer med kunder. Genom att vara synlig där dina målgrupper befinner sig kan du stärka ditt varumärke, bygga förtroende och skapa engagemang som leder till resultat.
En genomtänkt digital strategi gör det möjligt att inte bara kommunicera med befintliga kunder utan också att nå nya. Kommunikationskanaler som sociala medier, hemsidor och digitala nyhetsbrev öppnar upp för direkta och mätbara interaktioner. Dessutom möjliggör digital närvaro en tillgänglighet som aldrig tidigare varit möjlig – din verksamhet är där för dina kunder dygnet runt.
Hur kan B2B-företag lyckas i den digitala världen?
Att digital närvaro är avgörande gäller inte bara för konsumentföretag. Den digitala marknadsföringen är minst lika viktigt för B2B-verksamheter. Beslutsfattare och andra nyckelpersoner inom näringslivet använder idag internet och sociala medier som en central del av sina arbetsverktyg.
Plattformar som t.ex LinkedIn erbjuder unika möjligheter att samla företag och individer i ett professionellt sammanhang. Här kan B2B-företag bygga sitt varumärke, skapa förtroende och etablera relationer som leder till affärer. Med 6 av 10 tjänstemän som aktiva användare av plattformen är potentialen stor.
Det som ofta glöms bort i B2B-marknadsföring är att det även här är individer – inte företag – som är mottagare av budskapet. Det kräver en strategi som inte bara fokuserar på att synas, utan också på att kommunicera värde, bygga förtroende och göra det enkelt för mottagaren att ta nästa steg.
För små och medelstora företag kan det dock kännas överväldigande att hålla sig uppdaterad och skapa kvalitativt innehåll för alla dessa kanaler. Här krävs inte bara tid, utan också kunskap och planering.
PrePlan – vägen till effektiv digital kommunikation
På Preferens vet vi att kommunikationen – inte minst den digitala – är en utmaning för många företagare. Kunskaper saknas ofta, detsamma gäller tid vid sidan av den dagliga verksamheten. Under många år har vi därför assisterat våra kunder i det löpande kommunikationsarbetet. Samarbetsformerna och metoderna har över tid förfinats och erbjuds sedan tre år tillbaka under namnet PrePlan.
Med PrePlan arbetar vi tillsammans med kund för att skapa års- och kvartalsplaner för marknadskommunikationen. Med planerna som utgångspunkt ser vi därefter till att budskapen når ut genom rätt kanaler, oavsett om det gäller hemsideuppdateringar, sociala medier, digitala nyhetsbrev eller pressreleaser. Vi sköter inte bara produktionen, utan följer också upp resultaten som sammanställs i tydlig statistik. Vi kan på så sätt tillsammans följa effekten av ditt digitala arbete.
För företagare som saknar möjligheter att hantera kommunikationen själva är PrePlan som att ha en egen kommunikationsavdelning – utan den tunga kostnaden. Du kan släppa på ansvaret och känna dig trygg i att din kommunikation är i säkra händer. Med PrePlan får du en partner som ser till att din kommunikation blir konsekvent, relevant och engagerande.
Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig att nå dina kommunikationsmål? Kontakta oss idag och låt oss berätta hur PrePlan kan bli nyckeln till din framgång.
SARA FAHLSTAD
sara@preferens.se
054-224 13 99
EMMA POSIO
emma@preferens.se
054-224 13 99
(Du kan läsa hela rapporten på www.svenskarnaochinternet.se)