Fyra tips för att nå längre med din digitala marknadsföring
Hur vet jag att min digitala marknadsföring fungerar och ger önskat resultat?
Vi på Preferens kommer ofta i kontakt med den typen av funderingar från våra kunder. Och tyvärr, det finns inga genvägar. Det är lite som att måla en vägg. Utan ett bra grundarbete så blir heller inte slutresultatet bra. På Preferens snålar vi inte med vår kunskap. Låt oss få bjuda på våra fyra bästa tips för att lyckas med sin digitala marknadsföring.
1. Målgruppsanalys!
Allt börjar med att förstå din målgrupp. Den här punkten kommer du aldrig undan.
För vem marknadsför vi oss? Hur letar våra kunder information? Vilka problem ställs kunden inför och hur kan vi lösa dem?
Frågorna här är många, men de behöver redas ut. Och många av svaren finns ofta på närmare håll än man kan tro. Har ditt företag en kundtjänst, kundsupport eller en innesälj-avdelning som ofta pratar med era kunder? Börja där!
Datainsamlande verktyg som Google Analytics, enkäter o.s.v kan också vara en bra hjälp.
2. Kritisk granskning av den egna webbplatsen.
Egentligen inga konstigheter. Du kan göra hur flashiga och välskrivna annonser, banners eller inlägg som helst om inte den egna webbplatsen är byggd för att kunna svara på dina kunders frågor. Och detta gäller både tekniskt och innehållsmässigt.
"Din webbplats ska vara användarvänlig, snabb och responsiv"
Se till att din webbplats är användarvänlig, snabb och framför allt responsiv, d.v s funkar bra oavsett storlek på besökarens skärm (standard för de hemsidor vi producerar). Har du gjort ett bra arbete under punkten 1 så vet du också vilken typ av innehåll du ska använda på den tänkta landningssidan.
3. Hitta en mix av bra innehåll
”Content is king” (läs innehåll är viktigt).
Det innehåll som publiceras på webbplatsen, i den sociala kanalen eller som går ut som nyhetsbrev ska vara intressant och engagerande. Var inte rädd för att dela med er av er kunskap, då det ger den potentiella kunden en trygghet i att välja just er som ”problemlösare”.
Var också gärna personliga (inte att förväxla med privata) i er ton och lyft fram medarbetare i de fall det passar. Mixen av olika typer av media är också viktig. Tveka inte att använda bilder, infografik, video, karuseller m.m. Valfriheten är numera stor vad gäller att presentera innehållet på bästa sätt. Behöver ni hjälp? Kolla gärna in vårt koncept PrePlan, där vi tillsammans med våra kunder systematiskt arbetar med kommunikation.
4. Mät. Analysera. Repetera.
Uuuh, vad tråkigt… (kanske du tänker)? Ändlösa grafer och tabeller i en torr powerpoint?
Inte riktigt. Vi hjälper dig såklart även med den här biten och går löpande igenom utfallet på de aktiviteter du själv eller vi genomför. Helt enkelt för att vi ska kunna göra mer av det som fungerar. Och avsluta det som inte fungerar.
"Statistik är INTE tråkigt. Det är nödvändigt."
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att punkterna inte är många, dock så kräver varje del ett engagemang, både från dig som beställare och från oss som leverantör.
Avslutar på tjatigaste sätt med att återigen lyfta PrePlan där vi tar rollen som engagerad motor som driver er kommunikation framåt och lyfter den till en ny nivå.
Hör av dig om du vill veta mer om konceptet!
Oskar Kalitzki
oskar@preferens.se