Hög tid att byta till Google Analytics 4

Har du bytt till Google Analytics 4 för din statistik-insamling?
Om inte så är det hög tid! Från och med 1 juli så kommer nämligen inte längre några träffar att registreras i nuvarande Universal Analytics, utan GA4 är ett måste om du vill hålla koll på dina webbplatsbesökare.
Men lugn, vi hjälper dig såklart med detta (se vårt paketerbjudande i slutet av inlägget).

Trots att Google Analytics 4 funnits som ett val vid skapandet av nya Analytics-konton under flera år, så har implementeringen gått relativt trögt vilket troligen gjort att Google under våren 2022 satte en deadline för införandet.

Och den deadlinen är nu alltså bara några veckor bort.

Praktiskt innebär det att om du har Google Analytics kopplat till din webbplats för att mäta antalet besök osv, så måste den lilla kodsnutt som registrerar besök bytas ut.

I sig ingen svår eller krånglig uppgift, men det är när detta är gjort som man verkligen kan börja agera utifrån nya och intressanta mätpunkter. Och framförallt se förändringar över tid och kunna anpassa innehåll, struktur och call-to-actions på sin webbplats.

Men vad är då skillnaden mellan det gamla och det nya?

Jo. Kortfattat kan man säga att det är på fem punkter som de båda ”systemen” skiljer sig åt.

1. Möjlighet att mäta data från webbplatser och appar

I och med den nya mätmodellen i GA4 kan man nu sömlöst mäta trafik från samma användare mellan olika plattformar. Denna funktion har varit längre eftertraktad för att kunna hålla koll på kunder genom hela kundresan då vi går mot en mer ihopkopplad värld där man använder en rad olika enheter tillsammans.

2. En träff (hit) blir istället en händelse (event)

En av de största skillnaderna mellan det nu utfasade UA och nya GA4 är hur man mäter aktivitet på en webbplats eller app. I UA hette det ”hits” och delades upp på t ex en sidvisning, en användarspecificerad händelse (t ex nedladdning av en PDF) eller ett köp i en e-handel. Allt detta samlas nu under begreppet ”events”. Detta gör det enklare att spåra specifika interaktioner på din webbplats eller i din app, såsom knapptryckningar, scrollning, videouppspelning och nedladdningar. Genom att ha en mer detaljerad och exakt bild av användarbeteenden kan du fatta mer precisa beslut för att optimera konverteringsprocessen och förbättra målinriktningen.

3. Avvisningsfrekvens (bounce rate) vs Engagemangsgrad (engagement rate)

Man kan se det som att Google har tagit en mer ”positiv” hållning till begreppet avvisningsfrekvens i och med att man nu i stället mäter en besökares engagemang på sidan.

Men vad är då ett engagerat besök?

Jo, det är en session som uppfyller något av kriterierna:

* Varar mer än 10 sekunder
* Innehåller ett ”konverteringsevent” (vilket t ex kan vara att man scrollar minst 90% av sidan, startar ett videoklipp eller laddar ner en PDF)
* Besöker 2 sidor eller fler under samma session.

4. Beräkning av en session (besök)

Likt tidigare UA så slutar en session (besök) även i GA4 efter 30 minuters inaktivitet på siten. Dock sker en lite mindre justering i att en session nu kan gå över midnatt till en ny dag, vilket i UA innebar en ny session men i GA4 räknas det som ett (1) besök. Denna lilla justering ger mer korrekt data för en global webbsida som har tidszoner att ta hänsyn till.

5. Konto-struktur och Google Tag Manager

Konto-strukturen ser lite annorlunda ut i GA4 jämfört med UA. Tidigare har det funnits tre nivåer i ett Google Analytics-konto (Account, Property och View). I GA4 är View borta och ersatt med dataströmmar. Man kan ha upp till 50 st dataströmmar för webb i ett property.

Google Tag Manager blir också en mer självklar del om man vill få ut maximalt av sitt Google Analytics-konto. Det är i Google Tag Manager man numera enklast sätter upp vilka events man vill mäta på. Lite mer att lära sig och sätta sig in i, men också med mycket större möjligheter kring vilken data man vill få fram och mäta på.

Låter det krångligt?

Det är det egentligen inte, utan man kan se det som en utveckling mot mer händelseinriktad data dvs lite djupare kunskap i vad besökarna egentligen gör på dina sidor (mer än bara landar på dom). Har man t ex ett stort filarkiv med nedladdningsbara PDF:er kan man snabbt få en överblick vilka dokument som laddas ner mest osv.

Även möjligheten att mäta startade videoklipp samt hur många som ser t ex 25, 50 och 75% av filmen. Och vilka som faktiskt stannar kvar till slutet av klippet kan ju i många sammanhang vara intressant data att mäta.

Vi på Preferens har många års erfarenhet att mäta och analysera data från en rad olika siter i många olika branscher och hjälper dig gärna på vägen mot ett mer datadrivet arbetssätt med din webbplats.

Kampanjerbjudande

Just nu har vi ett specialpaket för att snabbt och enkelt hjälpa dig med en överflyttning till Google Analytics 4. Vi tar hand om uppsättningen av ett Google Analytics-konto (om du inte redan har ett) och ett GA4-property. Vi kopplar detta sedan mot Googles visualiseringsverktyg Looker Studio i en standardmall med vad vi anser vara basen av mätpunkter. Denna rapport kan ni själva utveckla eller köpa till några timmar från oss för att få den mer specifik för er verksamhet.

Paketpris (GA4-property + ev installation på webbplats + Rapportmall Standard):

4 990 kr

Chatta med oss direkt här på sidan eller skicka ett mail till oskar@preferens.se för bokning!

Och kom ihåg, 1 juli stängs Universal Analytics ner och kan inte längre ta emot träffar.

Fler blogginlägg från Digitalt