Vad har vi för glädje av animation?
När människor från 1930-talet och framåt gick på bio inleddes föreställningen i stort sett alltid med en animerad kortfilm. Även om många av filmerna mest bestod av explosiv slapstick-humor fanns undertoner av samtida ämnen som världskonflikter, ny teknologi och kärnvapenhotet. Om kortfilmen av någon anledning uteblev vid biobesöket blev folk ursinniga.
Animation spelar en minst lika stor roll i våra liv idag, men vi kanske inte alltid lägger märke till det. Animationer finns överallt. I operativsystemen i våra telefoner och datorer används animerade sekvenser för att hjälpa oss att förstå vad som händer. I TV och video nyttjas animation till introvinjetter, textrutor och övergångar.
I nästan alla stora spelfilmer används animatörer för att lyfta och nå effekter. Samuel L. Jackson ser 25 år yngre ut i ”Captain Marvel”. Många av karaktärerna i ”Avatar” är animerade figurer. De flesta dataspel är sammanfogade av hundratals animationer och vi ser animerade reklambudskap varhelst det finns en skärm.
Varför används animation så flitigt?
Engagemang
Har du talat med någon samtidigt som en TV-skärm lyser inom synhåll? Visst är det svårt att inte låta blicken glida över till TV:n? Vi kan nästan inte låta bli. Våra blickar drar sig automatiskt mot det som rör sig.
Vi tittar också gärna på det som är lätt att förstå. Det tar oss längre tid att läsa av vad som händer i ett fotografi än i en illustrerad bild. Animationen är därför ett fantastiskt hjälpmedel för att fånga vår uppmärksamhet och hålla oss engagerade.
Tydlighet
Animationen förmedlar också information på ett tydligt sätt. Eftersom animatören har full kontroll över tempo, färg och ljus finns det väldigt lite i vägen för att få budskapet att nå fram. Rörliga illustrationer gör det komplicerade lättare att förstå, vare sig det gäller instruktioner eller invecklade problem.
Stil
För inte så länge sedan råkade jag av en slump se en video om något så tråkigt som pappkartonger. För att lyfta innehållet hade videoskaparna använt animation och rörelsegrafik i videon, vilket gjorde den betydligt trevligare att titta på. Filmen blev så mycket stiligare! Jag delar den gärna med mina vänner. Animation kan fräscha upp ganska tråkiga material och hjälper till att skapa en unik identitet.
Vad finns det för olika varianter?
Det finns flera olika metoder för att framställa animation. Vissa metoder kräver större tålamod och hantverksskicklighet än andra. I den bifogade kortfilmen ges exempel på några av metoderna.
Rörelsegrafik (motion-graphics)
Rörelsegrafik är för det mesta 2-dimensionell animation som framställs digitalt. Tekniken gör det möjligt att framställa stiliga animationer på kort tid.
Rörelsegrafik används till textrutor, vinjetter, specialeffekter, förklarande animation, karaktärsanimation och mycket annat. Rörelsegrafik är nog den animationsform man oftast möter idag.
3D-animation
3D-animation använder sig av 3D-modeller för att skapa animationen. En fördel med detta är att man kan få väldigt detaljerade och fotorealistiska bilder.
På senare tid används även 3D-animation för att skapa mer tecknade stilar, där fokus ligger mer på att förmedla stil och känsla än på fotorealism. 3D-animation som teknik är oerhört brett och kan användas till i stort sett vad som helst. De flesta 3D-program har dessutom verktyg för att simulera fysik, rök och vatten.
Traditionell handritad animation
I traditionell animation ritas varje ny bildruta för hand på papper eller i datorn. Traditionell animation är nog det de flesta av oss tänker på när vi tänker på tecknad film.
Personligen tycker jag att en bra traditionell animation har ett helt unikt egenvärde som kan vara fullständigt underbart att titta på. Traditionell animation kan poleras upp till en mycket naturtrogen nivå, men används för det mesta för mer tecknade stilar. Detta hjälper till att skapa en lekfull och varm känsla som ibland kan vara svår att uppnå med andra tekniker.
Stop-motion
Stop-motion animation är kanske den mest handgripliga och råa animationstekniken. Stop-motion framställs genom att fotografera det man vill animera och flytta eller förändra objektet mellan fotona. Man kan använda sig av lerfigurer (”Wallace & Gromit”), dockor (”Coraline”), utklippt papper eller vad som helst som kan manipuleras framför kameran.
Vissa filmskapare använder mänskliga skådespelare, en metod som kallas för pixillation. Det finns ingen animationsteknik där själva hantverket i filmskapandet blir lika tydlig som i just stop-motion. Stop-motion kan på så vis hjälpa till att ge ett jordnära intryck.
Kul att du har läst ända hit!
Det är vid det här laget uppenbart att animation ligger mig varmt om hjärtat. Förhoppningen är dock även att du, efter att ha läst artikeln, fått ökad förståelse för vad tekniken skulle kunna åstadkomma i ditt kommunikationsarbete.
På Preferens är glada över att med animerat material kunna förgylla de spelfilmer vi producerar, men också att i fristående produktioner skapa material för utbildning och instruktion för webbsidor eller sociala medier.
Hör gärna av dig och låt oss berätta mer om vad vi kan göra för dig.
Det är jag som är Johan.
Jag som skriver heter Johan Wettergren. Jag är 25 år och har jobbat som animatör och illustratör hos Preferens i drygt ett år. Som intresse och hobby har dock teckning och animation funnits med mig betydligt längre. Kunskapen har under senare år förädlats genom en längre utbildning till teknikillustratör.
Att som del av vårt lilla kommunikationsteam få jobba med det jag brinner för känns fantastiskt. Jag får testa vingarna inom alla möjliga områden med daglig feedback från både kollegor och kunder.
En spännande detalj för dig som ibland besöker kontoret är att jag under gymnasiet utbildade jag mig till bagare och konditor. Bakverk är en passion jag delar med flera av mina kollegor. Just nu har vi två professionella bagare och en hobbybagare på kontoret!
Övriga kollegor och flera av våra kunder har samma intresse, men mer som gäster runt kaffebordet. Sugen på en fika? Du är välkommen du också.
Ha en härlig sommar!
Graphics Provided by vecteezy.com